دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
محاسبه مقادیر ارتعاش روزانه و زمان های مجاز رانندگی در سه تراکتور متداول در ایران
1
14
FA
علی
بهزادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه
ali.behzadi1987@gmail.com
علی
نجات لرستانی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه
ali.lorestani@gmail.com
حکمت
ربانی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه
پیام
جوادی کیا
عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه
در این تحقیق با بدست آوردن مقادیر ریشه میانگین مربعات شتاب وارد بر رانندگان در سه تراکتور متداول در ایران، مقادیر ارتعاش روزانه و حدود مجاز رانندگی برای آنها محاسبه و ارزیابی شد. تیمارهای در نظر گرفته شده برای انجام تحقیق عبارت بودند از: نوع تراکتور (تراکتور فرگوسن 285، تراکتور فرگوسن 399 و تراکتور یونیورسال 650)، وزن راننده (58، 69 و 81 کیلوگرم) و دور موتور (1200، 1800 و rpm2200)، که تأثیر هر یک از این پارامترها بر مقادیر ارتعاش روزانه مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه واریانس مقادیر به دست آمده نشان داد که نوع تراکتور، راننده و دور موتور اثر معنی­داری در سطح 1% بر میزان مقادیر ریشه میانگین مربعات شتاب وارد بر راننده دارد. با مقایسه مقادیر شتاب وارد بر رانندگان مشخص شد که تراکتور فرگوسن 399 ارتعاش کمتری را به بدن راننده منتقل می­کند. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که مقادیر ارتعاش روزانه برای تراکتور یونیورسال 650 در وضعیت هشدار قرار گرفته و حدود مجاز رانندگی برای این تراکتور حداقل می­باشد. این مقادیر برای تراکتور فرگوسن 285 در محدوده بین حد هشدار و حد بحرانی قرار دارد. با مقایسه مقادیر ارتعاش روزانه رانندگان با وزن­های مختلف مشخص شد که رانندگان با وزن کمتر نسبت به سایرین بیشتر در معرض ارتعاش قرار می­گیرند.
تراکتور,ارتعاش,A(8),ELV,EAV
https://msam.urmia.ac.ir/article_20112.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20112_e8a9f0bc0ede8ee2ad901ecb4aae864e.pdf
دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
اثر زمان برداشت و رطوبت شلتوک بر راندمان، ضریب تبدیل و نیروی گسیختگی خمشی برنج رقم هاشمی
15
27
FA
سعید
فیروزی
استادیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
saeedfirouzi@yahoo.com
محمدرضا
علیزاده
استادیار بخش فنی و مهندسی موسسه تحقیقات برنج کشور
به منظور بررسی اثر زمان برداشت و رطوبت تبدیل شلتوک بر نیروی گسیختگی برنج قهوه­ ای، راندمان تبدیل برنج سالم و ضریب تبدیل شلتوک برنج رقم هاشمی، تحقیقی مزرعه­ ای در سال 1391 در موسسه تحقیقات برنج کشور انجام شد. پنج زمان برداشت 24، 27، 30، 33 و 36 روز پس از پنجاه درصد گل­دهی گیاه برنج و چهار سطح رطوبت تبدیل شلتوک شامل 8/5، 10/5، 12/5 و 14/5 درصد بر پایه خشک برای تحقیق در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که نیروی گسیختگی برنج قهوه­ ای با افزایش رطوبت تبدیل شلتوک در تمام سطوح زمان برداشت، به شکل معنی­ داری کاهش یافت (0/01 <em><span lang="FA" dir="RTL">≥ p</span></em> ). بیشترین نیروی گسیختگی برنج قهوه­ ای (N 0/16 ± 20/74) در رطوبت تبدیل % 8/5 و زمان برداشت 27 روز پس از پنجاه درصد گلدهی ثبت گردید. در هر حال بین نیروی گسیختگی دانه در 27 و 30 روز پس از پنجاه درصد گلدهی، اختلاف معنی­داری دیده نشد. بیشترین میانگین راندمان تبدیل برنج سفید سالم (%57/91) در سومین زمان برداشت یعنی 30 روز پس از پنجاه درصد گلدهی اندازه­ گیری شد. برداشت زودتر یا دیرتر به طور معنی­ داری، راندمان تبدیل برنج سالم را کاهش داد. همبستگی معنی­داری (0/9071= r) بین مقاومت گسیختگی برنج قهوه­ ای و راندمان تبدیل برنج سالم مشاهده شد (0/01 <em><span lang="FA" dir="RTL">≥ p</span></em> ). به علاوه بیشترین میانگین ضریب تبدیل (% 68/87) در 36 روز پس از پنجاه درصد گلدهی تعیین شد، اما بین مقادیر ضرایب تبدیل شلتوک در فاصله 27 تا 36 روز بعد از گلدهی، اختلاف معنی­داری وجود نداشت. بنابراین برداشت در 30 روز پس از پنجاه درصد گلدهی و رطوبت تبدیل شلتوک %8/5 بر پایه­ی خشک، به عنوان مناسب­ترین شرایط برای برداشت و تبدیل برنج رقم هاشمی در استان گیلان تعیین گردید.
برنج,کیفیت تبدیل,محتوای رطوبت,مقاومت مکانیکی
https://msam.urmia.ac.ir/article_20113.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20113_6da476661cdb55cdc286c404e53af555.pdf
دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
طراحی و ساخت بوم تلسکوپی سمپاش باغات و مقایسه آن با سمپاش مرسوم
28
43
FA
ایوب
جعفری ملک آبادی
دانشجوی دکتری گروه مهندسی بیوسیستم دانشگاه فردوسی مشهد
مرتضی
صادقی
دانشیار گروه مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان
حسن
ذکی دیزجی
استادیار گروه مهندسی مکانیک ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون دانشگاه شهید چمران اهواز
hzakid@scu.ac.ir
سمپاشی باغات با آرایش نامنظم درختان بلند با مشکلاتی نظیر سختی عبور و مرور تراکتورها، عدم توانایی مالی باغداران در خرید تراکتور، سختی کار با برخی سمپاشهای با ارتفاع پاشش کم و باد بردگی زیاد سم در سمپاشهای با ارتفاع پاشش زیاد همراه است. هدف از انجام این تحقیق طراحی، ساخت و ارزیابی یک بوم تلسکوپی برای سمپاشها به منظور مرتفع نمودن مشکلات بیان شده بود. سمپاش مجهز به این نوع بوم از نظر بادبردگی، کیفیت سمپاشی درختان و محلول مصرفی در مقایسه با سمپاش شاهد منطقه­ی لنجان اصفهان (سمپاش فرقونی) مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. آزمایش­ها در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. نتایج نشان داد که ضریب کیفیت سمپاشی به دلیل خیس شدگی کامل کارتهای حساس قابل محاسبه نبود، اما توزیع قطرات بر روی هر کارت و بین کارتها در نوع تلسکوپی یکنواخت­تر بود و برخلاف نوع فرقونی بالانس معمولی شره­گی مشاهده نشد. بر اساس نتایج آنالیز واریانس و مقایسه میانگینها بین روشهای سمپاشی از نظر باد بردگی اختلاف معنی داری در سطح احتمال 1% وجود داشت، به طوری که تفاوت چشمگیری در مقدار بادبردگی سمپاش تلسکوپی (0/108) و فرقونی (5/698) مشاهده شد. از نظر میزان محلول مصرفی برای هر درخت در سطح احتمال 5 % اختلاف معنی داری وجود داشت. بر اساس مقایسه میانگینها، میزان مصرف محلول سمپاش تلسکوپی (11/183 لیتر در درخت) کمتر از سمپاش فرقونی (15/683 لیتر در درخت) بود. نیروهای وارده به کاربر در مقایسه با سمپاشهای مرسوم کاهش پیدا کرده بود.
آفات و بیماری,باغ,سمپاش,بوم تلسکوپی,فرقونی
https://msam.urmia.ac.ir/article_20114.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20114_2bcbb754f30d311ced7492b7ca7923f0.pdf
دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
ارزیابی سر و صدای تراکتورهای MF285 و U650 در عملیات مختلف کشاورزی
44
58
FA
فرزاد
جلیلیان تبار
دانشآموخته کارشناسی ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
fjaliliantabar@gmail.com
حکمت
ربانی
استادیار گروه مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
علی
نجات لرستانی
استادیار گروه مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
ali.lorestani@gmail.com
پیام
جوادی کیا
استادیار گروه مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
رشید
غلامی
دانشآموخته کارشناسی ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
rashidgholami@gmail.com
یکی از مهمترین مشکلات ناشی از مکانیزاسیون کشاورزی، سروصدای حاصل از کار این ادوات است و آثار نامطلوبی مانند مشکلات شنوایی برای کاربران به ­وجود می ­آوردند. در این تحقیق، نویز حاصل از دو نوع تراکتور رایج در ایران (MF285 و U650) در دو موقعیت راننده و ناظر بررسی گردید. دلیل انتخاب این تراکتورها، رایج بودن در ایران و استفاده بدون اتاقک آنها است. همچنین سطح صدای این تراکتورها در زمان کار با هشت نوع وسیله کشاورزی (گاوآهن برگردان دار، گاوآهن قلمی، گاوآهن دوار، هرس بشقابی، نهرکن، کولتیواتور مزرعه، بذرپاش سانتریفیوژ و سمپاش پشت تراکتوری بوم دار) اندازه ­گیری شد. آزمایشها به صورت کرت­های خرد شده با طرح پایهی بلوکهای کامل تصادفی با آزمایش فاکتوریل و با تیمارهای نوع تراکتور در دو سطح، هشت سطح ادوات و با سه تکرار اجرا شد. بر اساس داده ­های به دستآمده مشخص گردید که سطح صدای تراکتورهای مذکور در زمان کار با ادوات ذکرشده بیش از حد مجاز (dB(A)85) است. بر اساس نتایج آزمون چند دامنه ­ای دانکن بیش­ترین سطوح صدا در هر دو نوع تراکتور MF285 و U650 و در موقعیت راننده به ترتیب مربوط به گاوآهن قلمی (dB(A) 93/46) و گاوآهن دوار (dB(A)92/15) بود. همچنین مشخص گردید که میزان ساعات مجاز کار با اغلب ادوات و هر دو نوع تراکتور MF285 و U650 (در موقعیت راننده) کم­تر از 3 ساعت است.
آلودگی صوتی,ادوات کشاورزی,تراکتور,صوت سنج,دوزیمتر
https://msam.urmia.ac.ir/article_20115.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20115_619014e634ab77c197448ea8e56c4b26.pdf
دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
بررسی اثر چرخ های فشار دهنده خطی کار بر سرعت سبز شدن، میزان کارایی مصرف آب و عملکرد گندم تحت تاثیر روش های خاک ورزی و کاشت حفاظتی
59
75
FA
حمید رضا
زارعی دولت آبادی
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
مجید
رهنما
استادیار گروه مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
rahnamam2002@yahoo.com
محمدامین
آسودار
استاد گروه مکانیزاسیون و ماشین های کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
اثر مدیریت بقایای محصول و سیستم­های خاک ورزی باعث افزایش استقرار و عملکرد دانه گندم در شرایط فاریاب می­شود. ایران کشوری است که در ناحیه ­ای خشک قرار گرفته و دارای محدودیت­هایی در ذخائر آب کشاورزی می­باشد. لذا با هدف بررسی اثر سیستم­های خاک­ورزی، مدیریت بقایا، الگوی کاشت و چرخ فشاردهنده بر سرعت سبز شدن، عملکرد گندم و کارایی مصرف آب آبیاری، آزمایشی در قالب طرح کرت­های دوبار خرد شده به صورت فاکتوریل طراحی و اجرا گردید. نتایج نشان داد که در خاک­ورزی مرسوم و در شرایط وجود و عدم وجود بقایا، استفاده از چرخ فشار دهنده منجر به افزایش عمق کاشت از 40 میلی­متر به 65 میلی­متر و کاهش سرعت سبز شدن و عملکرد دانه گندم شد. استفاده از چرخ فشار دهنده در شرایط بی ­خاک­ورزی باعث افزایش سبز شدن و استقرار گیاه شد. نتایج نشان داد الگوی کاشت جوی و پشته و چرخ فشار دهنده باعث کاهش بقایا در سطح خاک و افزایش 75 درصدی سرعت سبز شدن و افزایش 1100 کیلوگرم در هکتار دانه گندم در مقایسه با حالت مسطح میشود. چرخ فشار دهنده و بقایا در سطح 5 درصد بر عملکرد گندم معنی دار شدند به طوری که عملکرد گندم در حضور بقایا 6120 کیلو­گرم در هکتار بدست آمد که نسبت به حالت عدم وجود بقایا (800 کیلو­گرم در هکتار) افزایش نشان داد. در حالی که الگوی کاشت و سیستم­های خاک­ورزی در سطح 1 درصد بر عملکرد گندم معنی دار شدند. الگوی کاشت جوی و پشته در بی خاک ورزی بیش­ترین عملکرد (6470 کیلوگرم در هکتار) را نشان داد.
استقرار گیاه,الگوی کاشت,کاهش بقایا,بیخاکورزی,افزایش عمق
https://msam.urmia.ac.ir/article_20116.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20116_aa132eea71defc2013df8223c72e4acc.pdf
دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
ساخت و ارزیابی مکانیزم پنوماتیکی برداشت گردو
76
87
FA
محمدکاظم
صدوقی
دانش آموخته کارشناسی ارشد بخش مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه شهید باهنر کرمان
کاظم
جعفری نعیمی
استادیار بخش مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه شهید باهنر کرمان
jafarinaeimi@uk.ac.ir
حمید
مرتضی پور
استادیار بخش مهندسی مکانیک بیوسیستم دانشگاه شهید باهنر کرمان
برداشت مکانیزه میوه امروزه در کشورهای توسعه یافته یکی از روشهای کاهش قیمت نهایی محصول میباشد. یکی از رایجترین ماشینهای مرسوم در این نوع برداشت، تکانندهها هستند. در ایران اغلب درختان گردو، دارای تنههای تنومند و بسیار بلندی هستند که این موضوع استفاده از تکانندههای متداول را برای برداشت این میوه مشکل کرده است. در این تحقیق، ابتدا فرکانس طبیعی شاخه میوه ­دار درخت گردو بررسی و تعیین گردید. سپس یک شاخهتکان از نوع پنوماتیکی برای برداشت میوهی گردو ساخته و مورد ارزیابی قرار گرفت. هوای فشردهی مورد نیاز به وسیلهی یک کمپرسور پشت تراکتوری تأمین شد. برای ایجاد ارتعاش در شاخههای درخت از یک شیر سلونوئیدی استفاده گردیدکه عملیات قطع و وصل جریان هوا را به کمک یک مدار تایمر برای کنترل مدت زمان باز و بسته شدن شیر و ایجاد ارتعاشی با فرکانس متغیر، انجام میداد. نتایج تحقیق نشان داد، فرکانس طبیعی برای شاخههای درخت گردو 1/96 هرتز میباشد و کمترین نیرو به منظور جدا کردن میوه از درخت در حالت خمش اتفاق میافتد. به منظور ارزیابی مکانیزم ساخته شده، مدت زمان ریزش میوه با تغییر پارامترهای فشار هوا در سه سطح (6-4، 8-6 و 10-8 بار)، فاصلهی برخورد در سه سطح (4، 8 و 12 سانتیمتر) و قطر نازل در چهار سطح (4، 6، 8 و 10 میلیمتر)، در انجام عملیات برداشت، اندازهگیری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از تحلیل دادهها مشخص شد، مدت زمان ریزش میوه با افزایش فشار، کاهش و با افزایش فاصله، افزایش مییابد. در رابطه با قطر نازل نیز مشخص گردید که این پارامتر دارای یک مقدار بهینه برای ریزش سریعتر میوه میباشد. با توجه به نتایج کمترین زمان برداشت، در فشار 10-8 بار، فاصلهی برخورد 4 سانتیمتر و قطر نازل 8 میلیمتر محاسبه گردید که برابر 6/78 ثانیه بود.
برداشت گردو,شاخهتکان,فرکانس طبیعی,پنوماتیک
https://msam.urmia.ac.ir/article_20117.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20117_a6f6fb8dca1a0f642e56c6569092b0d9.pdf
دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
مطالعه سینتیک خشک کردن ذرت به روش جریان هوای گرم
88
99
FA
فاروق
شریفیان
استادیار گروه مکانیک بیوسیستم دانشگاه ارومیه
f.sharifian@urmia.ac.ir
محمد
کاوه
دانش آموخته مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
<span lang="AR-SA" dir="RTL">در این تحقیق با ساخت و به کارگیری یک دستگاه خشک­ کن آزمایشگاهی بستر ثابت، فرآیند خشک­ کردن ذرت به صورت لایه نازک مطالعه شد. با استفاده از طرح فاکتوریل کاملاً تصادفی، تأثیر تغییرات دو عامل دمای خشک ­کردن در سه سطح 40، 50 و 60 درجه سلسیوس و سرعت جابجایی هوای گرم در چهار سطح 1، 1/5، 2 و 2/5 متر بر ثانیه بر روی پارامترهای زمان خشک ­کردن، ضریب نفوذ مؤثر رطوبت، انرژی فعال­سازی و میزان مصرف انرژی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر فاکتورهای دما و سرعت هوا بر روی زمان خشک ­شدن معنی­ دار می ­باشد. سرعت هوای ورودی بر خلاف دما اثر معکوس بر روی زمان خشک­ شدن داشت. افزایش دما از 40 به 60 درجه سلسیوس، 63 درصد زمان خشک</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">شدن را کاهش داد و تغییر سرعت از 1 به 2/5 متر بر ثانیه، 19 درصد زمان خشک</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">شدن را افزایش داد. مقادیر محاسبه شده ضریب نفوذ از مقدار<sup>10-</sup>10×8 مترمربع بر ثانیه مربوط به دمای 40 درجه سلسیوس تا <sup>10-</sup>10×31 مترمربع بر ثانیه در دمای 60 درجه سلسیوس متغیر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بود. مقدار انرژی فعال­سازی نیز بین 47/49 تا 47/69 کیلوژول بر مول تغییر کرد. میزان مصرف انرژی با افزایش دما کاهش و با افزایش سرعت هوای ورودی افزایش پیدا کرد. به طوری که کمترین میزان مصرف انرژی برابر با 4/06 کیلووات ساعت در دمای 60 درجه سلسیوس و سرعت 1 متر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بر ثانیه و بیشترین مقدار آن یعنی </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">42/02</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> کیلووات ساعت در دمای 40 درجه سلسیوس و سرعت 2/5 متر بر ثانیه حاصل شد. </span>
انرژی فعال سازی,انرژی مصرفی,خشک کردن,ذرت,ضریب نفوذ مؤثر
https://msam.urmia.ac.ir/article_20118.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20118_746f749adfc293f687ee561fc013b70c.pdf
دانشگاه ارومیه
علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی
2345-380X
2
2
2015
12
22
طراحی و ارزیابی سامانه اتوماسیون کنترل اقلیم گلخانهای
100
108
FA
حسن
طهماسبی
دانشجوی سابق کارشناسی ارشد گروه فنی کشاورزی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
جعفر
مساح
دانشیار گروه فنی کشاورزی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
jmassah@ut.ac.ir
محمودرضا
روزبان
استادیار گروه باغبانی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
استفاده از روشهای کاهش مصرف انرژی در گلخانه­ ها از جمله کاهش تلفات حرارتی، و بهبود بازده سیستمهای گرمایشی، خنک­ کننده و آبیاری میتواند میزان مصرف انرژی برای تولید هر محصول را تا چندین برابر کاهش دهد. در این تحقیق، یک سیستم اتوماسیون کنترل اقلیم گلخانه، طراحی و ساخته شد. این سیستم شامل ایستگاه­های فرمان و اندازه گیری بود. ایستگاه فرمان شاملHMI و ایستگاه اندازه ­گیری شامل سنسور رطوبت، سنسور نور، و هشت سنسور حرارت بود. ایستگاه اندازه­ گیری شرایط اقلیم گلخانه را دریافت می­کرد و سپس آنها را برای ایستگاه فرمان ارسال می کرد. در این پژوهش، تاثیر سامانه اتوماسیون کنترل اقلیم گلخانه ساخته شده، بر ویژگی­های کمی و کیفی سه رقم گل رز شاخه­ بریده به نام­های "آنجلینا"، "سامورایی" و "رد وان"، با سامانه شاهد، مورد مقایسه قرار گرفت. همچنین، مصرف انرژی در هر دو سامانه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، شاخص کیفیت و وزن شاخساره در هر سه رقم مذکور، در محصولات تولید شده تحت سامانه اتوماسیون نسبت به سامانه شاهد بهبود یافت. اما در هر سه رقم گل رز، تفاوت معنیداری بین ویژگی­های طول و تعداد ساقه گل دهنده، قطر ساقه، تعداد شاخساره­ های جانبی و کور، طول میان ­گره ­ها و عمر گلجایی محصولات دو سامانه مورد مقایسه، مشاهده نشد. نتایج بدست آمده نشاندهنده کاهش میزان مصرف انرژی گلخانه تحت سامانه اتوماسیون کنترل اقلیم نسبت به سامانه شاهد به میزان 12% بود.
کنترل اقلیم گلخانه,کارایی مصرف انرژی,ویژگی های بازارپسندی,گل رز
https://msam.urmia.ac.ir/article_20119.html
https://msam.urmia.ac.ir/article_20119_a9cdbf85967261eeb9041b195319aad4.pdf