@article { author = {تقوی فر, حمید and مردانی, عارف}, title = {بررسی اثر طول تماس و عرض تماس در خوابیدگی تایر در شرایط محیط کنترل‌شده‌ی انباره خاک}, journal = {علوم مکانیک در ماشین های کشاورزی}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-12}, year = {2014}, publisher = {دانشگاه ارومیه}, issn = {2345-380X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {طول تماس، عرض تماس و خوابیدگی تایر از عوامل مهم و تاثیرگذار بر کیفیت برهم کنش تایر با خاک و پارامتر‌های کششی چرخ در ماشین‌های خارج جاده می‌باشند. در تحقیق حاضر برای ارزیابی پارامترهای مذکور تحت اثر بارهای عمودی وارده بر چرخ و فشار بادهای متفاوت، از انباره‌ی خاک و آزمونگر تک چرخ موجود در دانشگاه ارومیه استفاده شد. بدین منظور آزمایش ها در طرح فاکتوریل در پنج سطح از بار روی چرخ (0، 0/5، 1، 1/5 و 2 کیلونیوتن) و چهار سطح از فشار باد (68، 103، 172 و206 کیلو پاسکال) با 20 تیمار و دو تکرار انجام شدند. روابط بین پارامتر‌های طول تماس، عرض تماس و خوابیدگی تایر با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری 1% مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که با افزایش فشار باد طول تماس، عرض تماس و خوابیدگی تایرکاهش می یابند. درحالیکه افزایش بار روی چرخ منجر به ‌افزایش ‌طول تماس، عرض تماس و خوابیدگی تایرمی شود. همچنین نتایج نشان دادند که با افزایش مقدار خوابیدگی تایر، مقادیر طول تماس و عرض تماس افزایش می یابند.}, keywords = {انباره خاک,بار روی چرخ,خوابیدگی تایر,طول تماس,عرض تماس}, url = {https://msam.urmia.ac.ir/article_20096.html}, eprint = {https://msam.urmia.ac.ir/article_20096_7d5d45fc68524fd2e1b5e5e9688902a9.pdf} }